Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyka korekcyjna - ta terapia ma na celu:
- skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego.
- Niedopuszczenie do powstania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu.
- Poznawanie możliwości własnego organizmu.
- Wdrażanie do higieny osobistej.
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Wyposażenie dziecka w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania systematycznych oraz samodzielnych działań, których celem jest podnoszenie poziomu sprawności ruchowej i zwiększenie wydolności organizmu.
- Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa, uaktywnienie układu ruchowego oraz krążeniowo-oddechowego.
Zadania uwzględniające rodzaj i stopień niepełnosprawności
ZASADY:
- Stosowanie i przestrzeganie odpowiednich pozycji wyjściowych.
- Stosowanie zmienności tych postaw w staniu, klękach, leżeniu przodem i tyłem.
- Rozdzielność ćwiczeń o podobnym charakterze, oddziałujących na te same grupy mięśniowe.
- Uwzględnianie zmienności i charakteru pracy mięśni (ćwiczenia statyczne i dynamiczne).
- Przestrzeganie dokładności wykonywanych ćwiczeń.
- Wprowadzenie elementów humoru.
- Wzmacnianie wiary we własne siły.
- Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu i siadzie.
- Unikanie ćwiczeń przeciążających stopę statycznie.
- Unikanie ćwiczeń obciążających stopę dynamicznie.
METODY:
- Samodzielne doświadczenia i przeżycia dziecka.
- Zadania stawiane mu do wykonania.
- Ćwiczenia utrwalające.
FORMY:
- Zabawy ruchowe.
- Gry ruchowe.