Metoda Tomatisa
Wprowadzenie do terapii Tomatisa
Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna metodą Tomatisa wpływa na umiejętność świadomego odbierania bodźców dźwiękowych, wydobywania sygnałów istotnych i odrzucanie nieistotnych oraz czerpania z nich informacji o otaczającym świecie. Wpływa na funkcjonowanie ośrodkowych struktur układu słuchowego oraz przepływu informacji miedzy różnymi ośrodkami w mózgu.
Celem terapii jest stymulacja w zakresie zaburzeń uwagi słuchowej oraz poprawa pracy w sferach:
- Słuchania receptywnego, skierowanego na zewnątrz (do otaczającego świata): zaburzenia koncentracji, nadwrażliwość na dźwięki, błędna interpretacja pytań i poleceń, mylenie podobnie brzmiących słów, konieczność częstego powtarzania poleceń, umiejętność spełnienia wieloczłonowych poleceń,
- Słuchanie ekspresyjnego skierowanego do wewnątrz (kontrola własnych wypowiedzi), monotonne wypowiedzi, problemy z ich płynnością i wyrazistością, ubogie słownictwo, nadużywanie stereotypowych wyrażeń, nieumiejętność czystego śpiewania, słabe rozumienie czytanego tekstu, mylenie liter,
- Funkcje motoryczne: brak poczucia rytmu, problemy z organizacją, strukturą, mylenie strony prawej i lewej, mieszanie dominacja,
- Poziom energii: męczliwość, nadaktywność
- Postawy społeczne: tendencje do wycofywania się, drażliwość, niedojrzałość, brak wiary w siebie, nieśmiałość, mała tendencja na frustrację, brak motywacji, negatywne nastawienie.
Metodę stosujemy w dzieci, u których stwierdzono kłopoty z koncentracją i pamięcią, ADHD/ADD (zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi), zaburzenia mowy i wady wymowy, trudności w kontaktach społecznych, dysleksję, zespół Aspergera, autyzm.