Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 03, styczeń 2020 00:00
- I.M-Z
Księgozbiór naszej biblioteki szkolnej wzbogacił się o ponad 300 pozycji książkowych dla dzieci i młodzieży. Zachęcamy do odwiedzania biblioteki i wypożyczania naszych nowości. Dokonując zakupów, szczególną uwagę zwrócono na zróżnicowany poziom kompetencji czytelniczych dzieci, wielkość czcionki, oprawę i estetykę wydawniczą. Książki udało się pozyskać dzięki aktywnej pracy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą powstać w dzieciństwie. Biegłość w czytaniu czyni dziecko zdolnym do dalszego kształcenia. Dzieci mają kłopoty z nauką, gdyż nie potrafią czytać ze zrozumieniem. Zadaniem domu i szkoły jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, sprawienie aby czytanie było zajęciem atrakcyjnym a książka zaspokajała różnorodne pragnienia i potrzeby dziecka:
- emocjonalne
- intelektualne
Istnieje wiele przyczyn tego, że dzieci nie chcą czytać książek. Zaliczyć tu trzeba brak nawyku czytania.
JAKIE SĄ KORZYŚCI Z CZYTANIA?
Wspólne czytanie jest formą mądrego kontaktu z dzieckiem i doskonałą metodą wychowawczą. Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem. Wspólne czytanie jest szczególną formą spędzania czasu z dzieckiem. Przynosi to zarówno „korzyści natychmiastowe” jak i procentuje na przyszłość. Dzięki czytaniu cała rodzina może wspólnie spędzać czas, a przeczytane treści mogą stanowić pretekst do wspólnych rozmów.
Literatura daje wsparcie w zmaganiu z różnymi problemami. Ukazuje różne wzorce myślenia. Ogromną rolę odgrywają bajki terapeutyczne. Jest to literatura powszechnie znana i dostępna.
Według Marii Molickiej - bajkoterapeutki, jest ona ważną metodą wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka. Może pomóc w efektywnym radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi takimi jak: frustracje, lęki, niska samoocena, uzależnienia. Taka literatura kompensuje niezaspokojone potrzeby oraz wpływa na kształtowanie się poczucia własnej wartości.
ROLA RODZINY W ROZBUDZANIU POTRZEB CZYTELNICZYCH
- Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać.
- O rozwoju i rozbudzaniu umysłu dziecka w znacznym stopniu decydują najwcześniejsze lata życia, czyli ten okres, w którym pozostaje ono pod bezpośrednim wpływem rodziny.
- Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko musi widzieć rodziców czytających.
- Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom, poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych.
- Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka. Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości.
- Świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji, rozwój wiedzy i rynku pracy następują coraz szybciej – ludzie, którzy nie czytają, nie nadążą za tymi zmianami i zostaną zepchnięci na margines współczesnego życia.
- Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej; badania naukowe wykazują: szkodliwość zdrowotną nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci, telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi, wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc.
- Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom współczesnej cywilizacji.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży:
- Budowanie więzi między rodzicem a dzieckiem.
- Skojarzenie czytania ze spokojem, przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa.
- Stymuluje rozwój mózgu.
- Ćwiczy pamięć i poprawia koncentrację (w odróżnieniu od telewizji).
- Uczy radzenia sobie w niektórych sytuacjach (np. przygotowanie dziecka na pojawienie się rodzeństwa).
- Przynosi ogromną wiedzę ogólną; wzbogaca słownictwo.
- Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
- Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu (np. podróże, czy poznanie egzotycznych zwierząt).
- Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
- Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
- Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw, pomaga w rozróżnianiu dobra od zła.
- Jest tanią i łatwo dostępną rozrywką; rozwija poczucie humoru.
- Ułatwia samodzielne czytanie, pomaga w mówieniu i czytaniu.
- Chroni przed uzależnieniem od telewizji.
- Uczy pokojowych sposobów rozwiązywania konfliktów.
- Kształtuje nawyk czytania i poszerzania wiedzy na całe życie.
- Jest inwestycją w przyszłość dziecka. Dzieci, którym czytano lepiej radzą sobie w szkole.
- Czytanie nie wywołuje lęków i niepokoju jak telewizja.
- Rozładowuje napięcie i pomaga się uspokoić.
Zapraszam do biblioteki rodziców razem z dzieckiem.
Bibliotekarz: Aleksandra Bugla