PROGRAM ERASMUS +
O programie Erasmus +
PROGRAM ERASMUS + EDUKACJA SZKOLNA
(PARTNERSTWA STRATEGICZNE - WSPÓŁPRACA SZKÓŁ)
AKCJA 2:
WSPÓŁPRACA NA RZECZ INNOWACJI I WYMIANY DOBRYCH PRAKTYK
Tytuł projektu: „Creating peace” („Tworzymy pokój”)
Blog projektu: http://eplus-creatingpeace.blogspot.cz/
Termin realizacji: 1 wrzesień 2014 - 31 sierpień 2016
Przyznane dofinansowanie: 22 000,00 euro
Partnerzy (szkoły specjalne): Czechy, Francja, Niemcy, Norwegia, Szwecja
Krótki opis projektu: Tematem przewodnim projektu jest wojna XXX-letnia.
Zaplanowane działania projektowe podzielone zostały na dwa etapy:
I etap to zapoznanie się uczniów z faktami dotyczącymi wojny XXX-letniej- jak to wydarzenie wpłynęło na życie ludzi oraz jak udało się osiągnąć pokój. Ponadto, podczas pierwszego roku trwania projektu, uczniowie poszukiwać będą przykładów rozwiązywania konfliktów w historii swojego narodu. W rezultacie, zorganizują wizualizację nawiązującą do tematyki projektu i zaprezentują ją swoim kolegom ze szkół partnerskich.
II etap projektu to rozwijanie umiejętności komunikatywnych uczniów, pozytywnego postrzegania samego siebie i kontrolowania własnych emocji, a także doskonalenia pracy zespołowej. Osiąganie tych celów będzie realizowane poprzez udział uczniów w różnego typu zabawach i grach terapeutycznych.
Podczas trwania projektu uczniowie będą również brali udział w wyjazdach zagranicznych oraz w wielu innych działaniach lokalnych. Jednym z najważniejszych zadań będzie przygotowanie przez uczniów portfolio z tzw. peacemakers czyli twórcami pokoju, które zaprezentowane zostanie uczniom ze szkół z innych państw.
Cele:
- realizacja (wybranych przez wnioskodawcę) celów partnerstwa strategicznego, w ramach którego dąży się do wspierania opracowania, przekazywania lub wdrażania innowacyjnych praktyk na poziomie organizacyjnym, lokalnym, regionalnym, krajowym lub europejskim tj.:
- poprawa jakości i adekwatności oferty edukacyjnej dzięki opracowywaniu nowych i innowacyjnych podejść i wspieranie najlepszych praktyk,
- promowanie nazywania i oceny kluczowych kompetencji, w tym umiejętności podstawowych i umiejętności przekrojowych, w szczególności przedsiębiorczości, znajomości języków i umiejętności cyfrowych,
- promowanie wykorzystania innowacyjnych praktyk dzięki wspieraniu zindywidualizowanego podejścia do nauczania, uczenia się opartego na współpracy i krytycznego myślenia, strategicznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), otwartych zasobów edukacyjnych (OER), otwartych i elastycznych form uczenia się, mobilności wirtualnej oraz innych innowacyjnych metod kształcenia,
- poprawa zdolności organizacji, w szczególności w obszarze rozwoju strategicznego, zarządzania organizacją, przywództwa, jakości oferty edukacyjnej, umiędzynarodawiania, równego dostępu i włączenia społecznego, jakościowych i ukierunkowanych działań,
- promowanie równego dostępu i włączania społecznego, aby zapewnić wszystkim dostęp do wysokiej jakości nauczania oraz aby zapobiec wczesnemu kończeniu nauki i propagowanie udziału w życiu społecznym grup w niekorzystnej sytuacji.
Rezultaty i produkty w wyniku realizacji projektu:
- rozwój umiejętności podstawowych i przekrojowych, głównie umiejętności interpersonalnych i intrapersonalnych uczniów,
- rozwój umiejętności myślenia krytycznego uczniów,
- rozwój umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT),
- poszerzenie wiedzy na temat historii i kultury krajów partnerskich,
- poznanie nowych metod i technik w nauczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk),
- logo projektu,
- wycieczki,
- badania ankietowe,
- kółko historyczne,
- folder na temat wojny XXX-letniej (w ramach konkursu historycznego),
- portfolio z materiałami nt. ważnych wydarzeń w historii narodowej,
- portfolio z materiałami przygotowanymi przez uczniów np. prace plastyczne,
- portfolio z grami terapeutycznymi i różnorodnymi ćwiczeniami opracowanymi dla uczniów,
- strona internetowa poświęcona realizacji projektu: blog projektu,
- gazetki szkolne na temat projektu,
- elektroniczna dokumentacja projektu (m.in. prezentacje, zdjęcia z przebiegu projektu),
- dziennik projektu.