PROJEKT „EKOLOGICZNY PARK DOŚWIADCZEŃ I ROZRYWKI”
PROJEKT „EKOLOGICZNY PARK DOŚWIADCZEŃ I ROZRYWKI” ZREALIZOWANY W RAMACH PROGRAMU „DZIAŁAJ LOKALNIE” VI POLSKO - AMERYKAŃSKIEJ FUNDACJI WOLNOŚCI
GŁÓWNY CEL PROJEKTU:
-
podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów,
-
wychowanie przez pracę,
-
zwrócenie uwagi na estetykę otaczającego nas świata,
-
nauka poprzez zabawę: możliwość stworzenia miejsca gdzie poprzez obserwację i doświadczenie dzieci i młodzież będą mogli poznać procesy zachodzące w przyrodzie,
-
integracja osób niepełnosprawnych ze społecznością lokalną,
-
stworzenie na terenie placówki EKOLOGICZNEGO PARKU DOŚWIADCZEŃ I ROZRYWKI.
OBIORCY PROJEKTU
Bezpośrednimi beneficjentami są uczniowie: Szkoły Podstawowej nr 7, Gimnazjum nr 15 i wychowankowie internatu SOSW Rybnik oraz zaproszeni goście (uczniowie i nauczyciele wybranych szkół z terenu Rybnika).
PODJĘTE DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU
Działania o charakterze edukacyjnym |
Działania w plenerze |
Część przedstawionych działań w plenerze, jak również zadań edukacyjnych zrealizowano wspólnie z uczniami z zaprzyjaźnionych szkół. |
Część 1 Przygotowanie terenu pod zasiewy (zaoranie gruntów). Prace gruntowe związanie z przygotowaniem poletka - na poletku posadzono rośliny, które wykorzystano w czasie warsztatów dotyczących zdrowego odżywiania, w kuchni dydaktycznej itp. Część 2 Przygotowanie terenu pod „Zieloną klasę”- utwardzenie, zorganizowanie ławek, dokończenie sadzenia drzew. W tym miejscu przeprowadzono zajęcia teoretyczne w terenie, spotkania integracyjne, pikniki. Część 3 Urządzenie ekologicznego mini-placu zabaw. Nasi najmłodsi podopieczni również uczestniczyli w pracach na działce. Po zakończeniu pracy i odpoczynku w „zielonej klasie” dzieci mogły pobawić się wśród zieleni. Plac zabaw został wykonany z elementów drewnianych. |
REZULTATY PROJEKTU
1. Jestem świadomy ekologicznie (zwiększenie wiedzy i doświadczenia bezpośrednich użytkowników oraz szerszej publiczności o tym, jak kształtować ogród ekologiczny w zgodzie z naturą i kulturą) poprzez:
- przeprowadzenie warsztatów ekologiczno - filozoficznych, wycieczek, happeningów, akcji ekologicznych oraz konkursów dla uczniów naszej szkoły.
2. Jestem odpowiedzialny, realizuję przydzielone mi zadania, tworzę i dbam o przestrzeń, w której żyję:
- każda klasa dba o wyznaczony kawałek poletka.
3. Odpoczywam, uczę się podejmowania gości jednocześnie integrując się ze środowiskiem lokalnym:
- Zielona Klasa – miejsce odpoczynku, miejsce spotkań integracyjnych uczniów naszej szkoły i zaproszonych gości.
4. Obserwuję, uczę się i bawię;
- EKOLOGICZNYPARK DOŚWIADCZEŃ I ROZRYWKI - plac zabaw dla najmłodszych - miejsce zabawy, relaksu dla najmłodszych uczestników projektu.
CZAS TRWANIA PROJEKTU: 24.08.09 – 19.02.2010
LOKALNA ORGANIZACJA GRANTOWA: CRIS Rybnik